Beter zien M4 Future Programmablad 2010

Als tennistrainer en docent voor de opleiding van tennisleraren, kom ik steeds meer tot de conclusie dat sommige leerlingen timingsproblemen blijven houden. Je kunt dan wel alleen maar roepen dat ze beter moeten kijken naar de bal, maar daar gaan de leerlingen niet beter door tennissen.
Je kunt als trainer vragen aan de leerling om naar de naden van de bal te kijken en of de leerling de bal ziet draaien. Als de leerling beter gaat tennissen dan moet hij de bal langer blijven volgen.
Blijft de leerling problemen houden met:
• het inschatten, doordat hij vaak te vroeg de bal raakt (de bal gaat dan cross zijkant uit)
• het te dicht op de bal staan
• problemen bij het poachen / inspringen bij het net
• moeite met inschatten van de bal bij het smashen
• minder spelen in de schemer of bij kunstlicht
dan is verder vragen en onderzoeken nuttig.
Als docent voor de KNLTB en voor Sport & Bewegen van het Horizon College, heb ik ontdekt dat er ook een verband zit tussen deze timingproblemen en het leren.
Bij de studie kijk ik ten eerste naar de onregelmatigheid van het handschrift, zeker als er geen lijntjes zijn en ten tweede naar het tekenen van een kubus in parallelconstructie.

Handschrift Z

Handschrift 1

 

Kubus

 

Kubustekening

Handschrift Y

Handschrift 2

Zijn deze zaken minder goed dan laat ik een vragenlijst invullen. Hierbij zijn onder andere vragen naar hoofdpijn, branderige- en vermoeide ogen, nekklachten, migraine een indicatie. Als er meerdere items naar voren komen dan neem ik een Bioptertest af. Deze test is door wiskundedocent Olly Satoer ontwikkeld voor met name het onderwijs om leer – en leesproblemen in kaart te brengen.
Deze test duurt ongeveer 20 minuten. Komen hierbij opvallende zaken naar voren in combinatie met de antwoorden op de anamnese – vragenlijst dan geef ik het advies om de ogen verder te laten onderzoeken bij een Functionele Optometrist. Een Functionele Optometrist is een opticien, die na een MBO studie, een 4-jarige HBO opleiding heeft gevolgd en zich vervolgens is gaan bekwamen in visuele problemen door een onjuiste oogsamenwerking. Zij onderzoeken meer dan het hebben van scherp zicht. In Noord-Holland zijn de Functionele Optometristen te vinden op de website van de FON (Functionele Oogzorg Nederland) www.info-fo.nl en op de volgende advertentiepagina.

Om een Bioptertest te kunnen afnemen kan je een cursus volgen van 5 uur, waarna je deze zelf bij leerlingen kan afnemen. Tijdens het M4 Future toernooi zal aansluitend aan het trainer- & coachseminar, bij voldoende aanmelding (minimaal 10), een speciale drie uur durende cursus worden gegeven aan trainers of onderwijskundigen. Zeker voor deze laatste groep is het nuttig om deze test te kunnen afnemen. Zij kunnen vroegtijdig lees- en schrijfproblemen onderkennen. Mocht u niet kunnen op zaterdag 19 juni dan kunt u zich ook aanmelden bij Olly Satoer (olly@ollysatoer.demon.nl) om een andere keer een cursus te volgen. Via dit emailadres kunt u ook de info-prospectus aanvragen.
Bij een Functionele Optometrist krijgt de leerling meestal een prismabril en/of oefeningen mee. De spelers en leerlingen geven daarna aan dat ze na die prismacorrectie veel rustiger kunnen kijken en lezen. Zij staan ook anders in het leven, omdat ze de wereld veel rustiger en duidelijker zien. Zij kunnen beter autorijden (vooral ook bij schemerlicht) en bijvoorbeeld veel beter sporten en gymmen (bv diepspringen, evenwichtsbalk). Maar ook bij het tennis, waarbij het inschatten van de bal zo belangrijk en essentieel is, zullen de leerlingen heel veel baat hebben bij deze aanpassing. Het gaat hierbij niet alleen om scherp kijken, maar juist ook om de samenhang van de beelden die de beide ogen naar de hersenen sturen. In de hersenen worden deze beelden omgezet in visuele informatie en daaropvolgend interpretatie. Zijn de beelden niet goed in elkaar te zetten, doordat de ogen niet optimaal samenwerken, dan kost het heel veel energie voor de persoon om het toch goed te laten plaatsvinden. Als je goed diepte kan zien dan heet dat, dat je goed stereozicht hebt. Dit heb je onder meer nodig om een 3-D film te kunnen zien of straks een voetbalwedstrijd in 3-D, tijdens het WK. Bij de film Avatar is onderzoek gedaan door de TU Eindhoven in samenwerking met Philips. Hieruit bleek dat bij 20 % van de mensen hoofdpijn ontstond tijdens het kijken naar deze film. Dit had vooral te maken met het verspringen van het kijken in de diepte, dus met de samenwerking van de ogen (stereo-zien). En dat is ook wat wij doen in de school en op de tennisbaan. Bij het tennis kijken wij naar de tegenstander en dan weer naar de bal etc.
Spelers en toeschouwers kunnen op de finaledag van het M4 Future toernooi in de tent gratis een Biopter test ondergaan.